Islay Tour 2013 - Part 0: Sammendrag

Planen

Jeg lærte meg i sin tid å like whisky ved å kjøpe en helflaske Laphroaig Cask, og jobbe meg gjennom den i løpet av sommeren 1997. Siden den gang har jeg utallige ganger tenkt på hvordan det ville være å besøke selve whisky-Mekka, øya Islay utenfor Skottlands vestkyst.

Ifjor (2012) bestemte jeg meg for at nå var tiden inne. Det skulle bli tur til Islay. Nå er det alltid mer artig å dele gode opplevelser med gode venner, derfor sjekket jeg interessen for å bli med. Vi endte opp med å være syv gode venner som ville oppleve dette eventyret.

Islay_TB

Fra første stund var jeg bestemt på at alle de åtte destilleriene på Islay skulle besøkes. Videre skulle det ikke være stress, og vi skulle unne oss gode opplevelser. Hvert destilleri skulle oppleves på en god måte, med grundig omvisning og prøvesmaking.

Hjelpen

Det er ikke bare enkelt å planlegge en fem-dagers tur til et lite øysamfunn utenfor Skottland. Jeg begynte derfor å lete på nett (Google is my friend). Ganske snart kom jeg over et relativt nytt firma som heter Wild and Magic Islay. Dette er en liten Islay-basert turoperatør drevet av Rachel MacNeill. Rachel driver også bloggen Whisky For Girls.

Det var et lykketreff av dimensjoner å finne Rachel. Hun spesialiserer seg på skreddersydde opplegg for små grupper. Hun er født og oppvokst på Islay, bor i Bowmore, og kjenner 'alle' på øya. Etter noen diskusjonsrunder, laget hun et meget bra opplegg for oss. Den servicen hun ytte under vår reise, var helt ubeskrivelig bra, men mer om det etterhvert.

Islay_TB3

Reisen

Man har ikke så mange alternative måter å nå Islay. Enten tar man fly fra Glasgow, hvor det er Flybe.com som opererer (Loganair), eller så tar man tog eller buss gjennom Skottland og så ferge. Fergen (Caledonian MacBrayne) går fra Kennacraig på fastlandet til Port Ellen og Port Askaig på Islay.

Om du skal fly til Islay, så merk at det er kun én avgang på morgenen og én på ettermiddagen. Det er propellfly med rundt 35 sitteplasser. Er man en større gruppe, så er det da tog/buss og ferge som gjelder, så sant man ikke har midler nok til å chartre et fly.

Deltagerne i vår gruppe bor spredd rundt i landet (Trondheim, Bergen, Oslo og Sandefjord), så vi valgte forskjellige ruter til Skottland. Vi valgte dog alle å fly direkte til Glasgow. Alternativet er å fly til Edinburgh og så ta toget til Glasgow.

2013-05-17 10.05.48

Islay

Islay en øy på omtrent 620 kvadratkilometer, rundt 3500 innbyggere, og mange sauer. Vel, når man er der så virker det ialfall som at det er veldig mange sauer der. Men etter litt graving på nett, fant jeg at den totale sauebestanden på alle skotske øyer er på 5000, og altså bare en andel av dette finnes på Islay.

Islay_KOV

En skotsk rapport fra 2008 som ser på utviklingspotensialet til alle regioner og øyer i Skottland, kom opp med følgende punkter for Islay:

• Inadequate ferry connections from mainland with regard to both Islay and Jura
  • Potential for whisky industry to benefit local communities
  • Importance of SNH goose payment scheme to local farmers
  • Decline in sheep numbers and concerns over the viability of livestock farming
  • Recent switch from dairy farming to beef cattle
  • Benefits of a local abattoir for the development of a local brand for produce
  • Shortage of affordable housing

Siden den gang har whiskysalget vokst ganske bra, så dette er en god industri for Islay. I tillegg har de sett en kraftig vekst i turisme de siste årene, primært relatert til whisky, jakt, fiske og andre naturopplevelser. Befolkningstallet synes å ha stabilisert seg også, det vil si nedgangen har bremset nesten helt opp.

Islay_TB2

Destilleriene

Vi fikk altså besøke alle de åtte destilleriene på Islay. Jeg kommer tilbake med egne  anmeldelser av hvert destilleri, så for nå blir det kun en liste med hva vi besøkte når:

• Bowmore Distillery (onsdag før lunsj) (se egen artikkel)
  • Kilchoman Distillery (onsdag etter lunsj) (se egen artikkel)
  • Islay Brewery at Bridgend (ølbonus på onsdag)
  • Lagavulin Distillery (torsdag før lunsj) (se egen artikkel)
  • Bunnahabhain Distillery (torsdag etter lunsj) (se egen artikkel)
  • Laphroaig Distillery (fredag før lunsj) (se egen artikkel)
  • Ardbeg Distillery (fredag etter lunsj) (se egen artikkel)
  • Caol Ila Distillery (lørdag før lunsj) (se egen artikkel)
  • Bruichladdich Distillery (lørdag etter lunsj) (se egen artikkel)

bruichladdich_1

Jakthytta

Rachel ordnet det slik at vi fikk leie en jakthytte (the Red Lodge). Dette var en utmerket løsning. Hytta har fem rom med to senger og eget bad på hvert rom. Fullt utstyrt kjøkken, inkludert to kjøleskap og oppvaskmaskin, gjorde matlaging enkelt og greit.

The Red Lodge ligger omtrent tre kilometer fra Bowmore, midt i et jaktområde. Ingen hus å se i noen retning, men med personlig taxi-service, følte vi oss aldri isolert.

red_lodge_islay

Nå bor ikke jeg i noen storby (lille Sandefjord), men det var allikevel påfallende hvor stille det var på hytta. På kvelden og natten var det overhodet ingen lys- eller lydforurensning. Nesten litt skummelt!

Maten

Vi spiste frokost på jakthytta vår. Det ble skikkelig Full Scottish Breakfast (tm) hver morgen. Man må jo ha et skikkelig grunnlag og mye energi innabords når man starter med første prøvesmaking før kl 11 hver dag.

For øvrig prøvde vi flere av de lokale restaurantene og pubene på Islay:

• Harbour Inn, Bowmore
    • Her spiste vi to lunsjer. Veldig god mat, selv om det tok lang tid før maten kom på bordet.
    • De selger for øvrig mange artige skiferprodukter, så ta en kikk på det om du er innom.
  • The Port Charlotte Hotel, Port Charlotte
    • Vi spiste middag her én kveld. Maten var OK, og ganske enkel.
    • Vi fikk oppleve live musikk av det tradisjonelle slaget her også. Det var artig, selv om puben da var smekkfull. Tror det var minst en busslast med franskmenn klemt inn rundt baren.
  • Ballygrant Inn
    • Dette stedet er nylig kåret til Skottlands tredje beste whiskypub. De har et enormt og meget bra utvalg av whisky.
    • Restauranten hadde god pubmat, men vi satt veldig alene i restauranten som er helt adskilt fra pubdelen.
  • Golden Dragon, Bowmore
    • Helt OK take-away kinesisk mat. Vi  syntes det var greit å ha en enkel middag på hytta en kveld. Litt slitne etter mange opplevelser tidligere den dagen.
  • The Islay Hotel, Port Ellen
    • Her spiste vi den beste lunsjen vi fikk på Islay. Servicen var rask, og maten veldig god. Anbefales.
  • The Red Lodge
    • Rachel vartet opp med fantastisk Full Scottish Breakfast; egg, bacon, blodpølse, haggis, stekte tomater, toast og brown sauce.
    • Vi laget spaghetti med kjøttsaus den siste kvelden. Da gikk det med 2 dl Laphroaig PX i sausen, og det ble overraskende bra. Ga en fantastisk peated lukt til sausen, og en rund fin sødme i smaken.

Islay_TB4

Shoppingen

Jeg skal ikke kjede dere med mye shoppingprat, så dette blir kun whiskyrelatert:

• Monopol - Islay Edition!
    • Denne kjøpte jeg i en krimskrams-butikk ved torget i Bowmore.
  • The Islay Whisky Store (en SPAR-butikk!)
    • Veldig bra utvalg av whisky, spesielt Islay-whisky. De har ganske mye fra independent bottlers, spesielt Signatory. Jeg gjorde flere gode kjøp her.
  • Destilleriene
    • Her gikk jeg nok litt bananas. Jeg måtte jo ha med et Glencairn-glass med logo fra hvert destilleri (Ardbeg har ikke Glencairn), og jeg måtte ha en pin fra hver. I tillegg ble det noen T-skjorter, coasters og bøker.

Følg med de nærmeste dagene så kommer det mer om hvert destilleri.

Slàinte! - Thomas

Previous

Islay Tour 2013 - part 1: Bowmore Distillery

Springbank 12 YO Calvados Wood - sommeren kan komme!